Co by měl každý provozovatel eshopu vědět o novém občanském zákoníku

ProEshop » Co by měl každý provozovatel eshopu vědět o novém občanském zákoníku

Od 1.1.2014 začíná platit nový občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.), který by provozovatelé eshopů neměli brát na lehkou váhu, neboť se dotkne také jejich podnikání.

Rádi bychom Vás stručně seznámili s několika nejdůležitějšími body.

1) Kupní smlouva

Před odesláním objednávky musí být zákazník seznámen s kompletní částkou, kterou za zboží zaplatí - tedy s cenou zboží, včetně DPH a veškerých poplatků a také s cenou dopravy, či jiných souvisejících nákladů.

Kupní smlouva je uzavřena odesláním objednávky. Není to tedy až po potvrzení objednávky. Objednávku však máte povinnost i nadále potvrdit (například automatickým emailem).

Objednané zboží musíte následně zákazníkovi doručit, pouze v případě, že již není skladem, Vám tato povinnost odpadá. Nezapomeňte však opět zákazníka o zrušení objednávky informovat.

Důležité je také to, že pokud zákazník odešle objednávku s drobnou ochylkou, která podstatně nemění podmínky nabídky, musíte jeho požadavku vyhovět. Je vhodné tedy v tomto bodu upravit obchodní podmínky.

2) Odstoupení od smlouvy

I nadále může zákazník odstoupit od kupní smlouvy bez uvedení důvodu do 14 dní od převzetí zboží, pozor však na to, že na na tuto skutečnost musí být předem informován (poučení o možnostech odstoupení od smlouvy tedy nezapomeňte uvést ve svých obchodních podmínkách!). Pokud tak neučiníte, zvyšuje se doba na 1 rok a 14 dní. Informovat o této skutečnosti můžete i dodatečně, poté je lhůta stanovena na 14 dní od poučení.

Pokud zákazník od smlouvy odstoupí, musí do 2 týdnů zboží vrátit. Následně  máte povinnost do 14 dní vrátit zákazníkovi částku odpovídající ceně zboží, plus nejlevnějšího poštovného, které v eshopu nabízíte (osobní odběr se zde nepočítá). Náklady na vrácení zboží si stále může hradit sám zákazník, opět je však potřeba informaci zakomponovat do Obchodních podmínek.

V zákoníku je nyní také ošetřena možnost snížit cenu zboží, pokud během zákonné lhůty na vrácení zboží došlo k jeho opotřebení. I to je potřeba zakotvit v obchodních podmínkách.

Nové vzorové obchodní podmínky jsou k dispozici na serveru společnosti APEK.

Můžete si také přečíst článek na severu Podnikatel.cz.

Další novinky